Als je jezelf deze vraag stelt, ben je blijkbaar van plan ergens over te gaan spreken. Maar hoe doe je dat? Hoe word je een goede spreker? Hoe pak je dat aan? Hoe zorg je ervoor dat je een interessante talk houdt, die niet alleen jij maar ook je publiek boeiend vindt? En die hen de informatie geeft die jij door wilt geven? Op het internet zijn tal van online trainingen te vinden die je daarbij kunnen helpen.1 Dergelijke trainingen kunnen je helpen je talks samen te stellen èn te verbeteren. Met een simpele zoektocht op Google of LinkedIn kom je al een heel eind.
Wat voor soort talk je ook wilt geven, het is handig om van tevoren over een aantal zaken na te denken. Je bent misschien geneigd je eerst op de inhoud te storten. Maar… bepaal eerst wat voor soort talk je wilt houden. Ga je een speech houden, waarbij je achter een katheder staat en vanaf papier een verhaal voorleest? Of denk je aan een presentatie, waarbij je zonder katheder op een podium staat, veel uit je hoofd doet en bijvoorbeeld een PowerPointpresentatie gebruikt? En dan: wie is je publiek? Zijn deze mensen gemotiveerd om naar je te luisteren, of verwacht je moeite te moeten doen om hen bij je talk te betrekken? En in dat geval, hoe ga je dat aanpakken? Wat wil je met je talk bereiken? Wil je je toehoorders alleen ergens over informeren of wil je hen ook motiveren om iets te gaan doen? Bijvoorbeeld om het product te kopen waar jij enthousiast over bent? Of wil je docenten handreikingen geven om zwakkere leerlingen beter te kunnen begeleiden? Het aantal onderwerpen is eindeloos. Zorg ook dat je van tevoren weet hoe lang je talk mag duren.
Pas als je het antwoord op die vragen helder hebt, kun je gaan werken aan de inhoud van je talk. Zorg er om te beginnen voor dat je jezelf introduceert. Houd dat vooral kort en leg uit waarom jij de juiste persoon bent om iets over het onderwerp in kwestie te vertellen. Ofwel: waarom zouden je toehoorders juist naar jou luisteren? Bijvoorbeeld omdat je veel van het onderwerp afweet, er persoonlijke ervaring mee hebt of er een grote passie voor hebt.
Zorg er vervolgens voor dat je inderdaad relevantie informatie brengt, afgestemd op de betrokkenheid en voorkennis van je publiek. Als je verwacht dat je publiek zowel bestaat uit mensen met weinig voorkennis van het onderwerp als uit mensen die er veel van weten, ga dan uit van het laagste kennisniveau, maar voeg elementen toe die juist voor mensen met voorkennis interessant zijn.
Beslis van tevoren in welke volgorde je je informatie wilt brengen; zorg voor een logische opbouw in je talk. Daarbij is het héél belangrijk dat je je weet wat je weg moet laten. We willen vaak te volledig zijn, met als gevolg dat ons verhaal te lang wordt. Met als risico dat je publiek afhaakt.
Overweeg of je je talk woord voor woord wilt uitschrijven; dat gebeurt vaak bij speeches. Voordeel is dat je niets vergeet. Een groot nadeel is dat je je verhaal dan waarschijnlijk gaat voorlezen; daardoor word je eentoniger en heb je minder contact met je publiek. Een speech is beter geschikt voor een publiek waarvan je bij voorbaat weet dat het echt geïnteresseerd zal zijn in je verhaal. Je kunt ook een presentatie houden: je zorgt ervoor dat je de stof zo goed beheerst, dat je genoeg hebt aan geschreven notities van de hoofdlijn van je verhaal.
Op die manier kun je ‘uit je hoofd’ praten, wat het makkelijker maakt om contact met je publiek te hebben.
Verder is het van belang je publiek bij je verhaal betrokken te houden; je wilt immers dat ze blijven luisteren. Dat kan op allerlei manieren. Een grapje tussendoor, een anekdote, een filmpje, een voorbeeld uit je eigen leven. Of stel hen een vraag, waarop ze voor zichzelf een antwoord moeten bedenken en opschrijven. Als de groep redelijk klein is, kun je hen halverwege je talk een minuut of zeven in kleine groepjes aan die vraag laten werken en na afloop om feedback vragen.
En vooral: maak een PowerPointpresentatie (PPt) bij je talk; daardoor kunnen je toehoorders je beter volgen en er hun aandacht bij houden. Als je niet goed weet hoe je een goede PPt in elkaar zet, zoek dan op het internet naar een cursus hierover. Afspraken maken voor je talks Het is natuurlijk geweldig als je over bijvoorbeeld je nieuwe uitvinding toespraken wilt gaan houden, maar hoe kom je aan afspraken?
Een paar suggesties:
• Creëer een duidelijk en helder profiel op LinkedIn; er zijn online cursussen om te leren hoe je dat het best doet.
• Maak een profiel aan voor www.gastsprekers.nl, zodat mensen, bedrijven, instellingen etc. die een spreker zoeken je daarop kunnen vinden.
• Voor beide sites geldt dat je in een paar woorden duidelijk moet kunnen maken waarom ze juist jou als spreker moeten uitnodigen.
Bepaal je tarief: hoeveel wil je betaald worden per spreekbeurt? Wil je je reiskosten vergoed krijgen? Zoek na wat in jouw sector gebruikelijke tarieven zijn zodat je jezelf niet uit de markt prijst door te veel te vragen, of juist te weinig – bij een potentiele opdrachtgever kan dat de indruk wekken dat je jezelf niet serieus neemt.
Dus, samengevat: volg een cursus om je spreektalent te verbeteren, denk na over vragen als: wie is je publiek, wat is je boodschap? Bereid je goed voor, maak een profiel op LinkedIn en www.gastsprekers.nl, en ga aan de slag!
Voetnoot 1: Sommige trainingen kun je vinden op www.nobbemieras.nl. Een deel van de informatie in dit artikel is gebaseerd op hun cursus Storydesign.
Denk na over je publiek: wat weten zij al over je onderwerp? Hoe groot schat je hun interesse en betrokkenheid in? Wat wil je dat ze na afloop in elk geval weten? Zorg voor een heldere opbouw van je verhaal, gebruik voorbeelden. Maak een PowerPointpresentatie, laat een filmpje zien of zorg voor interactie met je publiek door hen halverwege een aantal vragen te stellen. Of geef hen ruimte jou vragen te stellen.
Zorg ervoor dat je een profiel aanmaakt op LinkedIn, op www.gastsprekers.nl en op websites die nauw aansluiten bij het onderwerp waarover je je talks wilt gaan houden. Bied jezelf aan als spreker bij bedrijven of instellingen waarvan je verwacht dat ze geïnteresseerd in jouw onderwerp zijn. Investeer in netwerken, via bekenden, professionele contacten en dergelijke.
Houd een duidelijke agenda bij, om dubbele afspraken te voorkomen. Er zijn diverse online planners die je daarbij kunnen helpen. Overleg van tevoren met de persoon, instelling of organisatie die jou uitgenodigd heeft: wat verwachten zij van je talk? Hoe groot zal je publiek zijn? Hoe groot is hun verwachte betrokkenheid bij je onderwerp? Zijn praktische zaken als een projector voor je PPt aanwezig? Hoe groot is de zaal, wat zal de stoelenopstelling zijn? Is er goede parkeergelegenheid?
Dit hangt sterk af van het soort publiek waarvoor je gaat spreken. Voor een talk op een universiteit kun je uiteraard meer vragen dan wanneer je in het plaatselijke buurthuis gaat spreken. Kijk rond op het internet om te ontdekken wat andere sprekers voor vergelijkbare talks als de jouwe vragen.